Sinds 1 januari 2026 betaal je 10% meerwaardebelasting op gerealiseerde meerwaarden boven 10.000 euro per jaar. Aandelen, ETF's, obligaties, crypto: alles telt mee. De wet is op 3 april 2026 officieel goedgekeurd door de Kamer. Maar dankzij grandfathering blijft alle winst opgebouwd vóór 31 december 2025 belastingvrij. Die peildatum is je nieuwe aanschafwaarde.
Even de feiten op een rij. Het tarief is 10% voor natuurlijke personen binnen normaal beheer van privévermogen. De jaarlijkse vrijstelling bedraagt 10.000 euro per belastingplichtige, geïndexeerd. Gerealiseerde verliezen mag je aftrekken van meerwaarden binnen hetzelfde kalenderjaar. Heb je een aanmerkelijk belang van meer dan 20%? Dan geldt een apart progressief regime met eigen drempels. Beurstaks (TOB) en roerende voorheffing op dividenden (30%) blijven gewoon bestaan naast deze nieuwe belasting. Meer details vind je op FOD Financiën.
Ik heb zelf niet verkocht eind 2025. Mijn redenering: de grandfathering beschermt mijn volledige historische winst. Verkopen enkel om te herbalanceren tegen 0% belasting? Klinkt logisch, maar je betaalt wel beurstaks en spread. En je zit daarna met cash dat je opnieuw moet investeren. Voor mij woog dat niet op.
Wat ik wél heb gedaan: screenshots en exports van mijn portefeuillewaarde op 31 december 2025. Dat is nu je fiscale ankerpunt. Kan je die waarde niet aantonen? Dan gaat de fiscus ervan uit dat je aankoopprijs nul is. Bewaar dus alles.
Nog iets om te weten als je via een Belgische broker werkt: de automatische inhouding van 10% houdt géén rekening met je vrijstelling of je verliezen. Je betaalt vooraf te veel en wacht tot 2,5 jaar op terugbetaling. Opt-out en zelf aangeven via Tax-on-web geeft je meer controle.
Vraag: heb jij eind 2025 nog verkocht om winst belastingvrij te realiseren, of gewoon blijven zitten? Wat gaf de doorslag?
Geen financieel advies. Raadpleeg altijd een erkend expert.